pátek 22. srpna 2014

obal na voskové bločky - fotonávod

Šila jsem pro naši Kačku obal na bločky a voskovky do školy a při jeho výrobě tvořila fotonávod. Pro zájemce nyní předkládám. :o)



budeme potřebovat:

- dvě látky o rozměru cca 35x60cm (já hlavní, pohledovou, látku sešívala ze dvou kusů, takže bylo potřeba ty dva kousky nejdříve sešít k sobě a následně sestříhnout na potřebný rozměr)

- 2 ks jednostranně zažehlovacího vliselínu o rozměru 31x56cm (možno vynechat, já použila pro větší "stabilitu" látek)

- suchý zip 25cm dlouhý

- 2cm širokou gumu, celkem cca 125cm - buď prádlovou nebo jako já lemovací gumičku (prodává např. Stoklasa nebo Látky Mráz . Ten má na prodejnách větší výběr barev než na eshopu, má i puntíkované :o)

- vatelín o rozměru cca 35x60cm (stačí tenký, já měla jen zbytek ze šití deky, jakoby dvouvrstvý a nakonec se ukázal jako příliš tlustý, obal je takový naducaný)


pracovní postup:

- z vliselínu ustříhneme 2ks o rozměru 31x56cm a podžehlíme s ním obě látky. Látky budou přes vliselín trošku přesahovat, takže je podle něj zastříhneme.




- sestřiženou látku na vnitřní část penálu položíme na vatelín, pečlivě našpendlíme, aby se látka nikde nekrabatila a přišijeme 0,5cm od okraje






- ustřihneme si 2ks gumy v délce 40cm, od okraje si označíme 2cm, následně 9 chlívečků po 4cm, na konci zbydou opět 2cm.




- na látce si od horního okraje označíme vzdálenost 16cm (tam přiložíme horní okraj gumičky) a následně opět chlívečky, tentokrát v rozmezí 2cm od boku látky, 9 chlívečků po 3cm, na konci opět zbydou 2cm). Přiložíme okraj gumičky k okraji látky (já mám na fotkách 1cm přesah gumičky, vy ho tam mít nebudete, délku teď uvádím upravenou, neb mi tam nakonec ten přesah přišel zbytečný :o)
V místech označených špendlíky přišijeme. Já šila shora dolů a zpátky, konec zapošila (gumička je tedy prošita dvakrát v jednom místě).






- druhý pruh gumy přišijeme stejným způsobem 3,5cm pod gumu první (mezi spodním okrajem gumy první a horním okrajem gumy druhé bude 3,5cm mezera)





- zbylý, třetí, pruh gumy bude na voskovky. Označíme si na něm vzdálenosti 3,5cm od okraje, pak 12 chlívečků po 3cm, na okraji opět zůstane vzdálenost 3,5cm
Od spodního okraje látky si naměříme vzdálenost 19cm a vyznačíme chlívečky - od boku látky 3,5cm, 12 chlívečků po 2cm, na konci zůstane opět 3,5cm. Přišpendlíme gumičku k látce, na vyznačených místech přišijeme.




- gumičky máme všechny přišité, nyní je čas udělat sendvič :o)  Pohledovou látku penálu položíme lícovou stranou na látku vnitřní, pečlivě našpendlíme a obě látky k sobě přišijeme 1cm od okraje. Na jedné kratší straně je potřeba nechat cca 10cm nesešitých na protočení penálu lícovými stranami ven (nesešívat prostor označený červeným a žlutým špendlíkem). Já nesešívala na straně blíže k voskovkám.



- ostřihneme přesahující vatelín, sestřihneme všechny růžky (aby byly po protočení na líc opravdu jako růžky a ne do obloučku)





- obal protočíme nesešitým otvorem lícovými stranami ven, něčím špičatým, ale ne ostrým (např. štětcem, čínskou jídelní hůlkou apod) opatrně vystrkáme růžky,  otvor po protočení sešpendlíme, látky k sobě pěkně urovnáme a celé dílo přežehlíme





- pro snadnější skládání je penál rozdělen prošitím na čtyři části, kdy tři jsou široké 14cm a jedna 12cm - viz nákres. V místech označených červeně je potřeba látky prošít, na začátku a na konci zapošíváme.




- po prošití rozdělovacích značek prošijeme celý penál z lícové strany kolem dokola cca 0,5cm od okraje

- vezmeme si část suchého zipu s chloupkem, našpendlíme na vnitřní stranu penálu blíže k bločkům (já dala 2cm od boků a 1,5cm od hrany penálu) a přišijeme, asi radši cikcakem, aby se okraje zipu časem neroztřepily



- protikus zipu (část s háčky) umístíme na lícovou stranu penálu, mě to vyšlo 4cm od středového prošití, přišijeme cikcakem




- penál naplníme bločky a voskovkami a tramtadadáááá... máme hotovo :o)









1 komentář: